Arlequin

ArlequinArlequin jest grą karcianą od francuskiego wydawnictwa La Haute Roche. Niewielkie pudełko mieści w sobie talię 43 kart w ładnej oprawie graficznej, oznaczonych jak standardowe karty do gry od 7 do asów z dodatkowymi Jokerami. Znajdziemy również instrukcję, ale tylko w języku francuskim.

Grę zaczynamy od przygotowania kartki i zrobienia tabelki z imionami graczy. Każdy z graczy dostaje na początku 13 pkt, a gra toczy się aż większość graczy straci wszystkie swoje punkty.  Każdy z graczy otrzymuje również kartę pomocy, na której znajdzie możliwe komArlequin 2binacje kart. Pierwszy gracz bierze dwie karty z wierzchu stosu patrzy na nie i umieszcza przed graczem po swojej lewej stronie i deklaruje którąś kombinację. Gracz może teraz albo zaakceptować kombinację, wtedy chowa karty pod spód tali bez patrzenia na nie albo uznać że jest to blef i ją zanegować poprzez powiedzenie „Zitto”, wtedy sprawdza deklarowaną kombinację odwracając po kolei karty, przy czym może zaprzestać tego w każdej chwili. Po sprawdzeniu deklaracji jeśli blef został potwierdzony karty wracają do talii, którą tasujemy, a deklaracje zaczynamy znów od 2 kart, natomiast jeżeli nie ujawniono blefu karty zostają umieszczone na spodzie talii, a grę kontynuujemy przy czym deklaracja następnego gracza musi być równa lub wyższa od zadeklarowanej przez poprzednika kombinacji. Arlequin 3Niektóre z kombinacji zwiększają ilość ciągniętych kart, na przykład gdy para ósemek zostanie zaakceptowana lub pomyślnie zweryfikowana, następny gracz ciągnie 3 karty. Podobnie jeśli gracz zadeklaruje kolor lub trójkę, zwiększa to ilość kart do 4 itd. Największą ilością kart, jakie możemy dociągać w turze to 5. Dwie najwyższe kombinacje 5 kart (kwintet oraz Full harlequin) restartują deklaracje do 2 kart, bo nie ma już możliwości zadeklarowania wyższej kombinacji.

Joker tak jak w wiArlequin 1elu grach, w których jest używany, zastępuje inne karty, w tym przypadku Joker w danym kolorze może zastąpić jakąkolwiek kartę danego koloru, natomiast Joker Harlequin zastępuje jakąkolwiek z kart. Użycie Jokera ma też dodatkowe działanie. Kiedy zostanie on odkryty podczas weryfikacji, gracz który składał deklaracje i ten, który powiedział „zitto” zamieniają się miejscami. Kiedy Joker, który został odkryty to Harlequin gra zmienia kierunek. Jeżeli odkryte zostały oba typy Jokerów gracze zarówno zamieniają się miejscami jak i kierunek gry zmienia się.

Przejdźmy teraz do tego jak możemy stracić nasze punkty. Kiedy kombinacja jest sprawdzana jeden z dwóch graczy musi stracić punkty. Jeżeli gracz który deklarował kombinacje zostanie przyłapany na blefowaniu traci tyle punktów z ilu kart składała się zadeklarowana koArlequin 4mbinacja minus 1 punkt (może stracić 1-4 punktów). Gracz sprawdzający, jeśli nie ujawni blefu, a odwrócił tylko część kart, traci jeden punkt za każda odwróconą kartę. Jeżeli odwrócił wszystkie karty traci jeden punkt za każda kartę za wyjątkiem ostatniej, ona warta jest ilości pozostałych odwróconych kart (przy 3 kartach będą to 4 punkty (1+1+2), przy 4 kartach już 6 punktów (1+1+1+3) itd.). Gracz zostaje wyeliminowany, kiedy jego punkty spadną do 0 lub mniej. Gdy graczowi  został już tylko 1 punkt może powiedzie „Aiuto!”, co daje mu możliwość sprawdzenia kombinacji zostawiając jedną zakryta kartę. Każdy z graczy ma tylko jedno Aiuto  na grę. Gra kończy się, gdy wszyscy gracze za wyjątkiem jednego zostali wyeliminowani, oczywiście ten jeden gracz wygrywa.

Arlequin 5

Gra jest ciekawa i do tego prosta. Karty są porządnie wykonane a grafiki cieszą oko. W opakowaniu brakuje wypraski przez co karty przemieszczają się po pudełku. Wadą jest cena i to że te karty można zastąpić jakąkolwiek zwykłą talią kart do gry. Jak to w przypadku francuskich produktów – odczuwa się brak kart pomocy i instrukcji w wersji angielskiej. Gra wymaga dobrej strategii i umiejętności zapamiętywania, co już zostało zagrane albo odrobiny szczęścia. W moim odczuciu gra zasługuje na ocenę 5/10.

Grę do recenzji przekazało wydawnictwo:

la-haute-roche

Wydawca  La Haute Roche
Ilość graczy 2 – 6
Wiek 12+
Czas gry  30 min
Cena 10,50€
Zawartość pudełka
  • 37 kart
  • 6 kart pomocy
  • instrukcja
Nasza ocena
5 Stars (5 / 10)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *