Pentos

Pentos - pudelkoPentos jest niewielką i szybka grą karcianą. Małe pudełko, które możesz praktycznie wszędzie ze sobą zabrać, bo bez problemu wrzucisz je do plecaka czy torebki, kryje talię kart. Wypraska niestety jest przygotowana na większą ilość kart niż znajdziemy w grze, przez co mogą wypaść z przeznaczonego dla nich miejsca. Nie pozwoli również na swobodne wkładanie i wyciąganie kart zabezpieczonych poprzez wsadzenie ich do koszulek. Zarysem fabularnym jest konkurs magów, na którym będziemy przygotowywać swoje zaklęcia.

Zaczynamy od przygotowania kart, które dzielimy na dwie talie. Pierwszą talię składników z czarnym rewersem i karty specjalne z szarym rewersem. Talie tasujemy i rozkładamy. Z tali składników wykładamy 3 kupki po dwie karty, które będą reprezentować kotły, a ze specjalnych dwie karty. Na tych kartach gracze będą przeprowadzać swoje działania. W swojej turze gracz może wykonać jedno z działań takich jak dodanie kart do kotłów, skosztować mikstury z kotła lub rzucić czar. Dorzucając składniki do kotła dokładamy po jednej karcie z talii to kart wyłożonych już na stół. Jeśli w którymś z kotłów znajdują się co najmniej dwie karty w tym samym kolorze lub wartości można dobrać jeden składnik na rękę, jeśli nie nic się nie dzieje. Jeśli zdecydujemy się na skosztowanie mikstury dobieramy na rękę wszystkie karty o tym samym kolorze lub wartości z jednego z kotłów. Kiedy zbierzemy odpowiednie karty na ręce możemy zdecydować się na rzucanie jednego z czarów.

Megalos- jest to zaklęcie dające natychmiastowe zwycięstwo, do którego wykonania należy posiadać 9 składników w jednym kolorze

pentos - megalos

Pentos- zaklęcie to kończy turę, rzucić je można jeśli posiada się 5 kart składników o tej samej wartości

pentos

Mikros- jest to standardowe zaklęciem pozwalające użyć jednej z odkrytych kart z talii specjalnej, wymaga minimum 3 kart o następującej po sobie wartości tego samego koloru lub o tej samej wartości

pentos - mikros

Na rozgrywkę składają się 3 tury, które mogą się zakończyć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest rzucenie przez któregoś z graczy czaru Pentos, drugim skończenie się kart w talii składników, w tym wypadku grę kończymy gdy już żaden gracz nie może wykonać akcji. Po każdej turze podliczamy liczbę koa, czyli magicznych oparzeń będących skutkiem niewłaściwego połączenia składników. Gracz, który rzucił czar Pentos nie otrzymuje koa, natomiast pozostali gracze otrzymują obrażenia wynikające z kart, które mają na ręce. Całą grę kończymy po trzech turach lub gdy któryś z graczy zdoła rzucić czar Megalos. W pierwszym przypadku zwycięzca jest gracz, który ma najmniej koa, natomiast w drugim wygrywa gracz, który rzucił czar, niezależnie od liczby koa jakie posiada.

pentos - karty spec

Na początek zacznę od wad gry, a tak naprawdę jednej sporej. Jest nią to, że mimo że instrukcja mówi inaczej, to nie do końca nadaje się ona do gry we 2 osoby, chyba że chce się na wstępie zniechęcić do niej. Z fajnej i dynamicznej, staje się wtedy monotonna, dłużąca się, chwilami zbyt prosta, bo dużo łatwiej zebrać karty potrzebne do zaklęć kończących turę czy całą grę, gdy przeszkodą jest tylko jedna osoba, brakuje wtedy większej interakcji między graczami, nie trzeba tak kombinować, jak przy grze z większą ilością osób. Nawet wygrana wtedy nie daje takiej satysfakcji, kiedy brakuje prawdziwego wyzwania ;). Jednak, gdy ma się do dyspozycji większą ilość osób chętnych do gry, to robi się ona dużo ciekawsza, zwiększa się negatywna interakcja między graczami, co szczególnie lubię w grach, staje się ona również bardziej wyważona, trzeba włożyć więcej trudu, aby pokrzyżować innym plany, jak i nie dać im pokrzyżować swoich.  W tym wypadku jest to fajna pozycja, świetnie nadająca się zarówno do grania z rodziną jak i jako gra imprezowa. Ciekawym urozmaiceniem tutaj może być też wykorzystanie opcjonalnej zasady, wykorzystującej sylaby znajdujące się na każdej z kart składników oraz jokerach, według której aby rzucić czar należy najpierw wypowiedzieć magiczną formułę, którą te sylaby tworzą. Na pewno dodaje to grze klimatu jak i daje sporo śmiechu. Podsumowując przy grze na 2 osoby grę mogłabym ocenić maksymalnie na 4+/10, jednak biorąc pod uwagę całokształt to gra dostaje ode mnie  7+/10.

Grę do recenzji przekazał

trefl joker line

Wydawca Fabryka Kart Trefl
Ilość graczy 2-5
Wiek  7+
Czas gry 20 min
Cena 35 zł
Zawartość pudełka 55 kart, instrukcja
Nasza ocena
7.5 out of 10 stars (7,5 / 10)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *