Reglamentacja jest kolejną grą IPN-u zahaczającą o czasy PRL-u. Gra przybliża nam zasady działania tzw. kartek, które trzeba było mieć aby kupować różne produkty. Niewielkie pudełko kryje w sobie plansze, karty i pionki. Znajdziemy tam też coś nietypowego, a mianowicie drewniany bączek. Dodatkowo dostajemy też niewielką książeczkę „Reglamentacja w Polsce Ludowej” przybliżającą historię „kartek”.
Grę zaczynamy od przygotowania planszy, rozdania każdemu z graczy pionka i domku w jednym kolorze. Przygotowujemy również talię kartek, kart zakupów i zapowiedzianych wizyt. Karty zakupów lądują za ladą sklepu, 6 wierzchnich odkryta, a za nimi reszta tali. W kolejce do lady ustawiamy graczy według kolejności, a na końcu kolejki ląduje czarny pionek spekulanta. Trzeci gracz w kolejce otrzymuje bączek. Rozdajemy również po 5 kartek na produkty każdemu z graczy, a resztę układamy w stosie za drzwiami sklepu.
Każdy z graczy losuje również kartę zapowiedzianej wizyty. W rundzie rozróżniamy 2 faz: przydziału, w której aktywny gracz (posiadający bączek) dobiera dwie karty kartek. Następnie zakręca bączkiem i dopóki się on kręci może on wymieniać się kartkami z innymi graczami lub zamienić miejscem w kolejce ze spekulantem. Po zakończeniu przekazuje bączek kolejnemu graczowi i przechodzimy do fazy zakupów.
W tej fazie gracz będący przy ladzie (pierwszy w kolejce) Może zakupić jedną kartę zakupów poprzez pokazanie i odłożenie odpowiednich kartek. Jednorazowo można kupić tylko jedna kartę zakupów, która ląduje zakryta przed graczem. Następnie pionek gracza ląduje na końcu kolejki i dobiera on jedną kartę kartek. Uzupełnia się również karty zakupów do 6 i wracamy do pierwszej fazy. Kiedy skończą się karty zakupów w tali następuje ostatnia runda.
W tej rundzie gracze dostają po 3 kartki, gracz aktywny kręci bączkiem i wszyscy gracze mogą dowolnie wymieniać się kartami i miejscem w kolejkach z wykluczeniem zamian ze spekulantem. Po zatrzymaniu się bączka gracze kupują po jednej karcie zakupów, a następnie podliczają zdobyte punkty. Każdy symbol na karcie zakupów jest wart jeden punkt, dodatkowo na karcie zapowiedzianych wizyt mamy modyfikatory dla niektórych symboli. Wygrywa oczywiście gracz z największą ilością punktów.
Podsumowując Reglamentacja jest grą na wysokim poziomie. Jak przy poprzedniej grze stworzonej przez IPN, a mianowicie Kolejce, znów spisali się na medal. Gra nie tylko bawi, ale też trochę uczy jak wyglądało używanie kartek, a dołączona książeczka z zarysem historycznym przybliża nam to całościowo . Wykonanie gry jest na najwyższym poziomie, grafiki choć proste cieszą oko i oddają urok PRL-u. Elementy drewniane są świetnie wykonane, a w pudełku pierwszy raz spotkałem się z aż tak dobrze dopasowaną wypraską i naprawdę wszystkie wydawnictwa mogły by się uczyć od IPN-u jak to powinno się robić. Gra daje sporo radości, a czas kiedy bączek się kręci sprzyja kłótnią i kombinowaniu na swoje. Grę mogę ocenić na 8/10.
Grą do recenzji przekazało wydawnictwo:
Wydawca | IPN |
Ilość graczy | 3 – 5 |
Wiek | 10+ |
Czas gry | 30 min |
Cena | 35 zł |
Zawartość pudełka |
|
Nasza ocena | ![]() |