Reglamentacja Gra na Kartki

Reglamentacja 1Reglamentacja jest kolejną grą IPN-u zahaczającą o czasy PRL-u. Gra przybliża nam zasady działania tzw. kartek, które trzeba było mieć aby kupować różne produkty.  Niewielkie pudełko kryje w sobie plansze, karty i pionki. Znajdziemy tam też coś nietypowego, a mianowicie drewniany bączek. Dodatkowo dostajemy też niewielką książeczkę „Reglamentacja w Polsce Ludowej” przybliżającą historię „kartek”.

Reglamentacja 2Grę zaczynamy od przygotowania planszy, rozdania każdemu z graczy pionka i domku w jednym kolorze. Przygotowujemy również talię kartek, kart zakupów i zapowiedzianych wizyt. Karty zakupów lądują za ladą sklepu, 6 wierzchnich odkryta, a za nimi reszta tali. W kolejce do lady ustawiamy graczy według kolejności, a na końcu kolejki ląduje czarny pionek spekulanta. Trzeci gracz w kolejce otrzymuje bączek. Rozdajemy również po 5 kartek na produkty każdemu z graczy, a resztę układamy w stosie za drzwiami sklepu.  Reglamentacja 4Każdy z graczy losuje również kartę zapowiedzianej wizyty. W rundzie rozróżniamy 2 faz: przydziału, w której aktywny gracz (posiadający bączek) dobiera dwie karty kartek. Następnie zakręca bączkiem i dopóki się on kręci może on wymieniać się kartkami z innymi graczami lub zamienić miejscem w kolejce ze spekulantem. Po zakończeniu przekazuje bączek kolejnemu graczowi i przechodzimy do fazy zakupów. Reglamentacja 5W tej fazie gracz będący przy ladzie (pierwszy w kolejce) Może zakupić jedną kartę zakupów poprzez pokazanie i odłożenie odpowiednich kartek. Jednorazowo można kupić tylko jedna kartę zakupów, która ląduje zakryta przed graczem. Następnie pionek gracza ląduje na końcu kolejki i dobiera on jedną kartę kartek. Uzupełnia się również karty zakupów do 6 i wracamy do pierwszej fazy. Kiedy skończą się karty zakupów w tali następuje ostatnia runda. Reglamentacja 6W tej rundzie gracze dostają po 3 kartki, gracz aktywny kręci bączkiem i wszyscy gracze mogą dowolnie wymieniać się kartami i miejscem w kolejkach z wykluczeniem zamian ze spekulantem. Po zatrzymaniu się bączka gracze kupują po jednej karcie zakupów, a następnie podliczają zdobyte punkty. Każdy symbol na karcie zakupów jest wart jeden punkt, dodatkowo na karcie zapowiedzianych wizyt mamy modyfikatory dla niektórych symboli. Wygrywa oczywiście gracz z największą ilością punktów.

Reglamentacja 3

Podsumowując Reglamentacja jest grą na wysokim poziomie. Jak przy poprzedniej grze stworzonej przez IPN, a mianowicie Kolejce, znów spisali się na medal. Gra nie tylko bawi, ale też trochę uczy jak wyglądało używanie kartek, a dołączona książeczka z zarysem historycznym przybliża nam to całościowo . Wykonanie gry jest na najwyższym poziomie, grafiki choć proste cieszą oko i oddają urok PRL-u. Elementy drewniane są świetnie wykonane, a w pudełku pierwszy raz spotkałem się z aż tak dobrze dopasowaną wypraską i naprawdę wszystkie wydawnictwa mogły by się uczyć od IPN-u jak to powinno się robić. Gra daje sporo radości, a czas kiedy bączek się kręci sprzyja kłótnią i kombinowaniu na swoje. Grę mogę ocenić na 8/10.

 

Grą do recenzji przekazało wydawnictwo:

ipn

 

Wydawca  IPN
Ilość graczy 3 – 5
Wiek  10+
Czas gry  30 min
Cena 35 zł
Zawartość pudełka
  •  35 kartek na towary
  • 20 kart zakupów
  • 6 kart zapowiedzianych wizyt
  • plansza
  • 6 drewnianych figurek
  • 5 drawnianych domków
  • 1 drewniany bączek
  • 1 kostka
Nasza ocena
8 Stars (8 / 10)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *