Rise of the Zombies!

ZombieTym razem w nasze ręce wpadła kolejna gra, która swój początek miała na kickstarterze. A mianowicie gra wydawnictwa DVG Rise of the Zombies! The Zombie Apocalypse Survival Game.

Jak już sam tytuł wskazuje fabuła gry będzie podobna do wielu horrorów czy gier komputerowych, które ukazały się na rynku. Znajdujemy się w świecie opanowanym przez Zombie, przetrwała tylko garstka ludzi, którzy mają szansę się uratować. Gdzieś tam czeka na nich helikopter, ale żeby się do niego dostać czeka ich ciężka przeprawa.

Zacznijmy od przygotowania do gry. W grze znajdziemy kilka typów kart: karty oznaczone na tyłach „Action”, „Zombie” i „Survivor” oraz karta „Safe House” i karta „Rescue Helicopter”. Rozdzielamy te karty. Spośród kart „Survivor” gracze wybierają postaci, w które będą się wcielać, pozostałe z tych kart odkładamy. Zombie 1Karty te zawierają informacje o charakterze postaci, jej rodzaju, broni, ewentualnych specjalnych zdolnościach. Myślę, że tu dobrym pomysłem będzie też losowanie postaci, zamiast wybierania. Kartę „Safe House” kładziemy na stole w miejscu, w którym będziemy zaczynać grę, natomiast w odległości 7 kart od niej kładziemy kartę „Rescue Helicopter”. W czasie gry będziemy budować ścieżkę z kart lokacji, przez które przedostaniemy się do helikoptera. Tasujemy karty akcji i formujemy z nich talię, którą umieszczamy na stole tak, aby każdy z graczy miał do niej dostęp. Zombie 8Wśród tych kart znajdują się różne karty przydatne podczas gry, jak między innymi karty lokacji, broni, przedmiotów, kompanów czy umiejetności.  Wybieramy jednego gracza, który będzie ciągnął podczas gry karty Zombie, które tak  jak karty akcji tasujemy i kładziemy na stole, tak aby wybrany gracz miał do nich łatwy dostęp. W tej talii znajdują się Zombie, które będziemy spotykać na swojej drodze.

Zombie 10Zombie 11Przed rozpoczęciem gry ustalamy czas po jakim helikopter odleci. Będzie on zależny od liczby graczy i wybranego poziomu trudności, np. przy standardowej grze na 3 graczy będzie to 70 minut. Teraz możemy już rozpocząć grę. Na początku oczywiście uruchamiamy timer, którego nie wolno nam zatrzymywać bez względu na cokolwiek! Niezależnie, czy ktoś musi skorzystać z toalety, czy rozlał sok lub piwo czy nagle zgłodniał, albo ktoś akurat zapukał do drzwi, czas na ucieczkę przed Zombie nieubłaganie upływa. Następnie wybieramy licznik pokazujący ilość zdrowia (która jest także ilością kart jakie możemy mieć na ręce) oraz modyfikator inwazji (np. dla 3 graczy – 5 życia, 5 kart na ręce, lokacje maja +1 do wartości inwazji) i kładziemy go obok „Safe House” w którym umieszczamy naszych ocalałych. Zombie 2Gdy któryś z graczy zginie podczas gry zmieniamy licznik na odpowiadający aktualnej liczbie graczy (ale czas do odlotu helikoptera nie zmienia się). Na grę składają się tury graczy oraz tury zombie. Gracze w swojej turze mogą odrzucić karty z ręki, ciągnąć karty, handlować nimi oraz zagrywać je, przy czym nie ma podziału na tury poszczególnych graczy, co ma symulować chaos walki. Jednak są pewne ograniczenia. Każdy z graczy może wykonać ruch tylko raz na turę oraz podczas tury może zostać położona tylko jedna karta lokacji (na wszystkich graczy). Zombie 9W momencie zagrania karty lokacji następuje plaga zombie. Ciągnie się tyle kart zombie ile wskazuje wartość na karcie lokacji plus wcześniej wspomniany modyfikator inwazji. Karty Zombie umieszczamy obok danej lokacji. Zombie 3 W swojej turze Zombie poruszają się o 1 kartę lokacji w stronę najbliższego gracza oraz mogą atakować (suma ataku wszystkich zombie vs. suma ataku ocalałych ludzi w danej lokacji). Teraz następuje odrodzenie zombie – ciągniemy jedna kartę Zombie i umieszczamy go w lokacji za najbardziej wysuniętym do tyłu graczem (jeśli gracz ten jest w „Safe House” to przestaje być on taki bezpieczny bo umieszczamy tam Zombiaka). Sama walka z Zombie polega na rzucie kością i odczytaniu zadanych obrażeń z tabeli w zależności od tego kto kogo zaatakował. Jeśli uda nam się zabić Zombie bierzemy jego kartę i kładziemy odwróconą obok siebie, później może ona być użyta jako doświadczenie potrzebne do zagrania niektórych kart.

Zombie 4Zombie 5Gra może zakończyć się na kilka sposobów. Pierwszy, gdy wszyscy gracze zginą, wtedy wygrywają Zombie. Drugi, gdy wszyscy pozostali przy życiu gracze dotrą do helikoptera ratunkowego i nie będzie kart Zombie w helikopterze. Ostatnim sposobem zakończenia gry jest skończenie się czasu. W tym przypadku jeśli w helikopterze będą Zombie – wszyscy giną. Jeśli nie jesteś na karcie „Rescue Helicopter” – giniesz. Jeśli jesteś na karcie „Rescue Helicopter” i nie ma na niej zombie – przeżywasz. Grę wygrywasz gdy dotrzesz do helikoptera przed końcem czasu, jeśli wcześniej zjedzą Cię zombie – przegrywasz.

Zombie 6

Wszystko wydaje się proste, o ile Zombie nie zdążyły jeszcze dobrać się do Twojego mózgu ;) A tak serio gra jest bardzo ciekawa, dynamiczna, dzięki brakowi typowych tur każdego gracza nie nudzisz się czekając aż inni wykonają swój ruch, choć z drugiej strony może to wprowadzić do gry trochę chaosu, ale jest to zamierzony cel autorów. Gra także zmusza do myślenia, obrania jakiejś strategii, która podczas gry oczywiście może się zmienić.  Można działać jako zespół jak i samodzielnie. To czy będziesz współpracował z innymi zależy od Ciebie. Oczywiście nie zyskujesz na śmierci innych, a czasami mogą oni być przydatni w walce z żywymi trupami, choć z drugiej strony nie możesz też tracić zbyt dużo cennego czasu na pomaganie innym. Jedyne co nie do końca mnie przekonuje to opcja gry w pojedynkę, zostajesz tylko Ty przeciwko chmarze Zombie, choć na pewno czasami musisz trochę więcej kombinować, bo nikt Ci nie pomoże, ale jednak w grupie zawsze jest zabawniej  i ciekawiej :) Jeśli chodzi o grafiki to mnie się one podobają, może nie powalają, są proste, ale zarazem klimatyczne i świetnie pasują do tematyki gry. Tak na prawdę jedyną rzeczą do jakiej mogłabym się przyczepić w tej grze jest pudełko, które mogło by być o połowę mniejsze oraz mieszcząca się w nim wypraska, w której wszystkie elementy latają, ale pomijając to grę spokojnie mogę ocenić na 7+/10.

 Grę do recenzji przekazało wydawnictwo:

DVGLOGOblackBIG

 

Wydawca  Dan Verssen Games (DVG)
Ilość graczy 1-8
Wiek 12+
Czas gry  30-90 min.
Cena  39,99$
Zawartość pudełka
  • instrukcja
  • cyfrowy timer
  • 2 kości
  • 168 kart
  • 12 tekturowych postaci
  • 8 plastikowych podstawek na postaci
  • liczniki
Nasza ocena
7.5 Stars (7.5 / 10)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *