Sanitarium

sanitariumHalloween mamy już za sobą, ale nic nie stoi na przeszkodzie  wrócić jeszcze do nieco mroczniejszych klimatów. Dziś spróbujemy wydostać się z opuszczonego zakładu opieki zanim przegramy z własnym szaleństwem.

Sanitarium to dostarczana w niewielkim pudełku gra przeznaczona dla 1-4 osób. W środku znalazło się 76 kart, 4 znaczniki postaci, 4 znaczniki cieni, 4 karty postaci, 3 karty ze scenariuszami rozgrywki, 3 zwykłe kostki do gry, instrukcja oraz jedna większa karta przedstawiająca główny hol naszego zakładu, od której to zaczynamy swoją wędrówkę po korytarzach.

sanitarium cards 2

Uprzedzając pytania czemu nie uciekamy grzecznie frontowymi drzwiami skoro mamy je niemal na wyciągnięcie ręki spieszę dodać, że z nieznanych nam powodów żeby uciec potrzebujemy kilku przedmiotów, które znajdziemy… rozsiane po całym budynku. Ale może od początku. Jak na horror z psychiatrykiem w tle przystało budzimy się w nieznanym miejscu, nie za wiele pamiętając, mając majaki i obłęd w oczach. Gdzieś z okolic bardziej przytomnych fragmentów umysłu dochodzi jedynie chęć ucieczki i niepohamowana potrzeba odnalezienia kilku drobiazgów. Tu zaczyna się wyścig z czasem, musimy uciec zanim potworny budynek uwięzi nas na dobre.

sanitarium cards 3

Grę zaczynamy od wybrania scenariusza. W pudełku z grą mamy trzy karty scenariuszy o zróżnicowanym poziomie trudności – łatwy, średni oraz trudny. Wszystkie trzy scenariusze przeznaczone są dla minimum 2 graczy, brak tu rozwiązania dla typowej gry solo (a przecież gra przeznaczona jest również dla pojedynczego gracza). Znaleziona w pudełku mini książeczka z zasadami w wersji 2.0 również milczy w tej kwestii. Z pomocą przyszedł internet i fakt, że jeśli raz coś zostanie tam umieszczone pozostaje tam na wieki. Otóż stara wersja zasad (0.9) zawiera wzmiankę, że w przypadku gry jednoosobowej gramy dwiema postaciami w trybie kooperacji (tryb ten również wyjaśniony jest tylko w tej wersji), ot po prostu mając rozdwojenie jaźni, a chcąc wygrać musimy obu pomóc się wydostać. Szczerze mówiąc liczyłam na jakiś scenariusz specjalnie przygotowany na taką rozgrywkę. Rozwiązanie „graj za dwóch” nie jest dla mnie wystarczającym argumentem do kwalifikowania gry jako możliwej do grania solo.

sanitarium cards 8

Następnie przechodzimy do wyboru postaci. Wybieramy między studentką prawa, magazynierem, profesorem  i biznesmenem. Niestety wybór jest czysto estetyczny. Karty postaci dla całej czwórki są takie same, a szkoda, można by zrobić użytek z różnic charakterów i umiejętności poszczególnych osób. Karty są dwustronne. Jedna strona przeznaczona jest dla postaci pod wpływem halucynacji, druga dla postaci, która odzyskała rozum.

sanitarium cards 5Jak już wspomniałam wcześniej na grę składa się 76 kart. Wśród nich wyróżnić możemy trzy typy, a mianowicie 9 kart przedstawiających halucynacje, 13 kart Safe Things odwzorowujących przedmioty potrzebne do ucieczki, oraz 54 karty korytarzy, które po drugiej stronie kryją przedmioty, akcje, pokoje oraz ciemne korytarze. Karty korytarzy mają na brzegach i na środku białe linie oznaczające drzwi. Rozbudowując korytarze oraz przemieszczając się po nich należy pamiętać, że przejście możliwe jest jedynie jeśli dwa symbole drzwi na kartach chociaż częściowo stykają się ze sobą. Każdemu z graczy dajemy po jednej karcie halucynacji, dopóki nie odzyska odpowiedniej ilości punktów zdrowia psychicznego będzie na niego działać jej negatywny efekt. Potrzebna ilość widnieje na karcie jako Sanity Cost. Pozostałe karty halucynacji odkładamy na stół, będą użyte w późniejszej fazie rozgrywki jeśli któremuś z graczy powinie się noga w potyczce z cieniem. Dodatkowo każdemu przydzielamy również karty Safe Things, w zależności od ilości graczy będzie ich 6, 4, bądź tylko 3 dla każdego. Pozostałą kartę odkładamy, nie będzie już potrzebna. Przed przystąpieniem do właściwej rozgrywki musimy jeszcze tylko wybrać i odłożyć na bok spośród kart korytarzy jedną przedstawiającą ciemny korytarz. W tym momencie układamy na środku dużą kartę głównego holu, umieszczamy na niej znaczniki postaci i pozwalamy każdemu z graczy podejrzeć i dobudować do niej po jednej karcie korytarza. Jeśli pod kartą znajdzie się pokój bądź ciemny korytarz karta trafia na stos odrzuconych, a na jej miejsce gracz losuje kolejną. Kiedy wszyscy położą karty gracz, który zaczynał dokłada odłożoną wcześniej kartę ciemnego korytarza i umieszcza na niej jeden znacznik cienia. Tu kończy się przygotowanie i zaczyna właściwa rozgrywka.

sanitarium cards 4 sanitarium cards 6

Przebieg tur określają warunki wybranego scenariusza, ale pomijając nieznaczne szczegóły schemat jest zawsze podobny. Aktywny gracz zaczyna od dołożenia jednej karty korytarza. Oczywiście podglądając ją i pamiętając, że jeśli trafi na pokój bądź ciemny korytarz musi kartę ułożyć awersem, a w przypadku ciemnego korytarza dodatkowo umieścić na nim znacznik cienia (jeśli w grze zostały użyte już wszystkie 4 cienie po prostu przesuwa jeden z nich na świeżo umieszczoną kartę). Następnie rzuca wszystkimi trzema kośćmi. Jedną z nich wybiera jako swoją, pozostałe dwie jako kości dla cieni. Karta postaci określa ile punktów akcji dostajemy za jaką ilość oczek na kostce. Przed przystąpieniem do wykorzystywania tych punktów należy jeszcze wykonać ruchy jednego bądź wielu aktywnych cieni. Jeśli któryś z cieni znajdzie się w tym samym pomieszczeniu co gracz ten musi wykonać Horror Check czyli rzut na obronę przed cieniem. W przypadku przegranej postać dopadają halucynacje – otrzymuje jedną kartę z puli halucynacji, co oznacza że od następnej tury będzie korzystać z karty postaci w wersji obłąkanej. Po cieniach przychodzi czas na akcje wykonywane przez gracza. Tu do wyboru jest: poruszanie się, przeszukanie pomieszczenia, zabranie przedmiotu bądź wydarzenia ukrytego pod pomieszczeniem, rozbudowanie korytarza o kolejną kartę, bądź ucieczka jeśli odnalazł on wszystkie potrzebne przedmioty i spełnił inne warunki określone w scenariuszu.

Jeśli wykorzystane zostaną wszystkie karty korytarzy, a gracze nie zdołają uciec rozgrywka wejdzie w fazę desperacji, której specyficzne warunki znajdują ię na odwrocie każdej z kart scenariusza. Na tym etapie z każda turą kolejne fragmenty korytarzy są usuwane z gry, a ucieczka chociaż nadal możliwa staje się zdecydowanie trudniejsza ponieważ wymaga dodatkowo zapolowania na krążące po budynku cienie i zdobycia ich znaczników.

sanitarium cards 1 sanitarium cards 7

W mojej ocenie ta gra miała spory potencjał. Na swój sposób urzekła mnie tematyka i klimat. Chociaż jakość wykonania mogę sklasyfikować na poziomie poprawnie-przeciętnym (ot, standardowo wykonane karty, które wymagają użycia koszulek żeby przetrwać więcej niż parę rozgrywek, najzwyklejsze kostki do gry i tekturowe znaczniki), naprawdę dużym plusem są grafiki. Stosunkowo niewielka ilość tekstu opisującego zarówno przedmioty, jak i wydarzenia pozwala bez większych problemów grać mimo braku polskiej wersji językowej. Niestety od strony mechaniki jest już nieco mniej kolorowo. Przede wszystkim nie oszukujmy się – ilość graczy podana na pudełku jest zbyt optymistyczna. Naprawdę rozgrywka solo bez przygotowania swojego własnego scenariusza jest średnio przyjemna, a nawet i w dwójkę czegoś tu jednak  brakuje.  Zresztą dołączone do gry scenariusze też nie grzeszą różnorodnością i momentami wygląda na to, że różnica polega głównie na trudności rzutów Horror Check. Szkoda również, że nie wykorzystano różnic pomiędzy postaciami. Nie chce mi się wierzyć, że 4 różne osobowości, 4 osoby o różnym wykształceniu, wieku i możliwościach fizycznych zachowywałyby się identycznie. Sama rozgrywka jest dość losowa, a momentami przywodzi na myśl nie horror, a gry pokroju memory, szczególnie kiedy zaczynamy zapamiętywać co kryje się w przeszukanych pokojach aby w kolejnych turach wrócić po interesujące nas karty. W tej sytuacji mogę ocenić Sanitarium jedynie na 4+/10.

Grę do recenzji przekazało wydawnictwo

asmadi games

Wydawca  Asmadi Games
Ilość graczy  1-4
Wiek 14+
Czas gry 30-45 minut
Cena 20$
Zawartość pudełka
  • 76 kart
  • karta początkowa głównego holu
  • 4 karty postaci
  • 3 karty scenariusza
  • 4 znaczniki postaci
  • 4 znaczniki cieni
  • 3 kostki do gry
  • instukcja
Nasza ocena
4.5 Stars (4.5 / 10)

3 myśli nt. „Sanitarium”

  1. Ja zawsze strasznie lubiłam przygodówki point’n’click, lubiłam gry typu escape, lubię lekki dreszczyk grozy i.. spodziewałam się po tej grze zdecydowanie więcej. W obecnej formie też mnie jakoś nie kręci :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *