Tym razem w nasze ręce trafiło duże rozszerzenie do gry Talisman Magia i Miecz – Smoki. Pudełko wielkości tego, jakie dostajemy z podstawką, kryje w sobie dwustronną nakładkę na planszę, która zastępuje Krainę Wewnętrzną. Na niej po jednej stronie znajdziemy Krainę Smoków, a po drugiej Smoczą Wieżę.
W pudełku znajdujemy także 3 karty Smoczych Władców (Varthraxa, Cadorusa, Grilipusa), karty Smoków, podzielone na talie odpowiadające Władcom (każda talia zawiera 56 nowych kart Zdarzeń, Wrogów, Nieznajomych, Przedmiotów, Przyjaciół i Miejsc), 3 karty Alternatywnych Zakończeń, 140 żetonów Smoków (żetony smoczych łusek – po 40 każdego z Władców Smoków, żetony Smoczego Natarcia, Smoczego Gniewu i Smoczej Drzemki), żeton Korony, 19 żetonów Snu oraz 6 nowych kart Poszukiwaczy (Łowca Smoków, Czarodziej Ognia, Smocza Amazonka, Iluzjonistka, Smocza Kapłanka, Minotaur) oraz odpowiadające im figurki.
Teraz może trochę informacji o co tu chodzi i co ten dodatek wnosi do podstawowej rozgrywki. Otóż na Ogniste Ziemie powrócili trzej Smoczy Władcy roszczący sobie prawa do Korony Władzy, a razem z nimi przybyły także zastępy potężnych smoków, co sprawia, że nasza przygoda robi się bardziej niebezpieczna niż dotychczas. Celem gry jest jak zawsze zdobycie Korony Władzy, jednak przy tym rozszerzeniu dodatkowo aby wygrać musimy pokonać Króla Smoków. Zaczynamy oczywiście od przygotowania do gry. Po zakończeniu przygotowań do gry podstawowej, czy też dodatkowo innych rozszerzeń przechodzimy do przygotowania elementów które dochodzą w Smokach. Po pierwsze umieszczamy na planszy nakładkę, najpierw decydując, którą jej stronę wykorzystamy w rozgrywce, czy będzie to Kraina Smoków, zalecana
przy pierwszej rozgrywce z tym rozszerzeniem, czy może Smocza Wieża. Następnie przygotowujemy karty Smoczych Władców. Tasujemy je i rozkładamy zakryte obok planszy i losujemy jedną z nich, na której kładziemy żeton Korony. Teraz odkrywamy pozostałe karty Smoczych Władców i na każdej z nich kładziemy po 5 żetonów życia. W następnej kolejności przygotowujemy talie Smoków. Karty rozdzielamy na trzy talie według kolorów koszulek (czerwone – talia Varthraxa, złote – talia
Cadorusa, zielone – talia Grilipusa). Każda z talii tasujemy i umieszczamy je zakryte obok odpowiadających im kart Smoczych Władców. Żetony Smoków umieszczamy zakryte i pomieszane w stosie obok planszy. Dobrym rozwiązaniem będzie także umieszczenie ich w jakimś pojemniku czy woreczku z którego będziemy je losować.Teraz możemy rozpocząć rozgrywkę. Na początku swojej
tury gracz losuje jeden żeton Smoka i rozpatruje jego efekt, którym może być Efekt Specjalny lub Smocze Łuski. Wśród efektów specjalnych wyróżniamy Smocze Natarcie, Smoczy Gniew, którego działanie zależy od Smoczego Władcy oraz Smoczą Drzemkę. Jeśli zostanie wylosowana Smocza Łuska należy umieścić j
ą na odpowiedniej karcie Smoczego Władcy. Gdy na którymś z Władców znajdą się 3 łuski zostaje on Królem Smoków i umieszczamy na jego karcie żeton Korony. Poszukiwacz, który umieścił na danym Smoku trzecią łuskę zabiera jedną z nich i umieszcza ją na obszarze, na którym przebywa w danym momencie, a pozostałe dwie zostają odrzucone. Gdy któryś z Poszukiwaczy spotk
a Smocza Łuskę na planszy zamiast losować kartę z talii Przygód może wylosować kartę z talii Smoka, a jeśli pokona wylosowanego Wroga może zabrać smocza łuskę. Każda zdobywa łuska podnosi skuteczność ataku Poszukiwacza w walce przeciwko danemu Smoczemu Władcy i jego sługom, dodatkowo mogą one uchronić przed Smoczym Gniewem, którego można uniknąć odrzucając łuskę odpowiadającą Smoczemu Władcy na którego gniew się naraziliśmy.
Przejdźmy do podboju Krainy Smoków. Gdy już się do niej dostaniemy poruszamy się jedynie o jedno pole na turę, zgodnie z kierunkiem strzałek. Na każdym obszarze czekają na nas polecenia, które musimy wykonać aby udać się dalej. Dodatkowo wraz ze wzrostem ilości smoczych łusek znajdujących się na kartach Smoczych Władców wyzwania na jakie trafimy na tych obszarach robią się coraz trudniejsze i bardziej niebezpieczne.
W Smoczej Wieży na każdym obszarze losujemy karty z talii Króla Smoków i rozpatrujemy je. Przy czym karty losujemy na początku swojej tury, a nie w momencie wejścia na dany obszar. Gdy rozpatrzymy już wszystkie karty poruszamy się o jedno pole w stronę Korony Władzy plus jedno dodatkowe pole za każdego pokonanego w tej turze Wroga. W obu przypadkach gdy w końcu sięgniemy po Koronę Władzy czeka nas ostatnie wyzwanie, czyli pojedynek z Królem Smoków. Za każdym razem, gdy Król Smoków zostanie pokonany traci jeden punkt życia, a Poszukiwacz musi go znów zaatakować. Grę wygrywa Poszukiwacz, który pozbawi Króla Smoków ostatniego punktu Życia.
Dodatek ten wnosi sporo do podstawowej rozgrywki, dostajemy z nim dużo nowych elementów, które w połączeniu z innymi dodatkami w znacznym stopniu ją urozmaicają i zmieniają.. W moim przypadku są to tylko trzy rozszerzenia (oprócz Smoków dwa małe – Żniwiarz i Wilkołak), ale mimo wszystko gra staje się dużo ciekawsza. Wydaje mi się, że także w dużym stopniu zwiększa się poziom trudności, głównie za sprawą dodatkowych talii Smoków, w których możemy znaleźć wielu potężnych przeciwników. Dochodzi także 6 nowych Poszukiwaczy, co dodatkowo zwiększa
losowość postaci jaką będziemy grać. Nie miałam okazji grać nimi wszystkimi jak i skonfrontować ich w pełni w rozgrywce z innymi postaciami, ale już z samych opisów wydają się mocni, a na pewno w stosunku do Poszukiwaczy z podstawowej wersji gry. Jeśli chodzi o oprawę graficzną, to nie ma co dużo mówić, jest ona w tym samym stylu i na takim samym poziomie jak w podstawce i innych dodatkach w jakie miałam okazje grać. Jeśli chodzi o jakość wykonania to mogłabym przyczepić się do
figurek, które w moim odczuciu są nieco gorszej jakości niż te znajdujące się w pozostałych grach z tej serii, które posiadam oraz do pudełka, które według mnie mogłoby być o połowę mniejsze i zawierać lepszą wypraskę, tym bardziej, że przy kilku dodatkach już trudno dojść ze wszystkim do ładu. Stosunek ceny do tego co dostajemy według mnie jest w porządku, dostajemy naprawdę sporo elementów (kart, żetonów itd.). Dodatek jako sam w sobie trudno ocenić, ale w połączeniu z podstawową wersją gry może spokojnie wyrównać jej ocenę i dostać 7+/10.
Wydawca | Galakta |
Ilość graczy | 2 – 6 |
Wiek | 14+ |
Czas gry | 90 min |
Cena | 134,95 zł |
Zawartość pudełka |
|
Nasza ocena | ![]() |
Pingback: GRY PLANSZOWE W PIGUŁCE #481. - Board Times - gry planszowe to nasza pasja