Teomachia: Mitologia słowiańska

pic1417717_mdTym razem w nasze ręce trafił dodatek Mitologia słowiańska do recenzowanej już przez nas gry Teomachia, którego wydanie jest efektem udanego projektu na portalu wspieram.to.  Projekt w pewnym sensie jest wyjściem na przeciw sympatykom gry jak i recenzentom, którzy często podkreślali to, że w polskiej grze aż prosi się, żeby znalazła się nasza rodzima mitologia. No i w końcu się doczekaliśmy.

Teomachia słowiańskaW podstawowym pakiecie (skierowanym do tych, którzy już posiadają podstawową wersję gry) dostajemy 2 karty bóstw (Perun oraz Mokosz) oraz 5 kart mitów, a także 8 kart bóstw z podstawowej wersji gry w nowej szacie graficznej. Jak to mają do siebie projekty crowdfundingowe doTeomachia bóstwastajemy także bonusy, gdy zostanie osiągnięty jakiś próg kwotowy. Tak też było i w tym przypadku. Dodatkowo otrzymaliśmy 5 kart bóstw, po jednej z każdej z mitologii, karty mitów w nowym layoucie oraz dodatek „Kapłani”, o którym kilka słów niżej. I tak oto do bogów słowiańskich dochodzi Weles, do greckich Atena, do nordyckich Thor, do sumeryjskich Tiamat, natoTeomachia karty mitów pormiast do celtyckich Morrigan.  Wśród kart mitów znajdziemy nowy rodzaj tych kart tj. święta, reprezentowane  przez kartę Noc Kupały. Święta działają na podobnych zasadach jak inne karty mitów z tą różnicą, że po wykupieniu i użyciu takiej karty umieszczamy ją obok talii żywiołów, a gdy ta talia zostanie przetasowana, kartę święta kładziemy na spodzie odpowiedniej karty mitów. Teomachia karty mitów słowA więc karty świąt będą mogły być zagrane wielokrotnie podczas jednej rozgrywki, co ma oddać cykliczny charakter świąt. Szkoda tylko, że tego typu karta znajduje się tylko wśród kart mitów mitologii słowiańskiej. Fajnie by było jakby podobne karty wprowadzono do pozostałych mitologii np. zwiększając liczbę kart mitów do 6.

Teomachia grecka Teomachia celtycka

Teraz powinno być trochę o rozgrywce, ale nie chcąc się powtarzać odeślę Was do naszej recenzji Teomachii, w której przybliżyliśmy przebieg gry dla dwóch osób. Natomiast krótko przedstawię co do gry wprowadza wcześniej wspomniany dodatek „Kapłani”.  Teomachia żetonyDostajemy żetony unikalnych kapłanów dla każdej mitologii. Są to specjalne drewniane żetony z naklejonym symbolem danej mitologii. Walkiria z mitologii nordyckiej, Druid z celtyckiej, En z sumeryjskiej, Myrmidon z greckiej oraz Żerca ze słowiańskiej. Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie tego rozszerzenia w grze, na początku rozgrywki zamieniamy 2 czerwone żetony ze swoich wspólnot na dwa żetony należące do mitologii, z której pochodzi nasze bóstwo.  Tych unikatowych kapłanów traktujemy tak, jakby byli zwykłymi żetonami z tego samego rodzaju, jednak dodatkowo każdy z nich dysponuje swoją specjalną zdolnością Teomachia żetony 1zależną od mitologii. Zdolność ta aktywowana jest w momencie kiedy kapłan znajduje się w stawce lub jest w niej umieszczany. Dodatkowo zdolności kapłanów kumulują się.  No więc gdy w stawce umieścimy Walkirię po wygranej bitwie możemy wziąć do swojej wspólnoty jeden żeton wiernego z banku za każdą Walkirię, która wzięła udział w bitwie.  Każdy Druid w stawce zwiększa liczbę kontrolowanych symboli ładu i chaosu o 1. Kiedy umieścimy w stawce En odsłaniamy dwie wierzchnie karty ze swojej talii i bierzemy wszystkie karty mocy spośród odkrytych kart, a pozostałe umieszczamy na stosie kart odrzuconych. Siła każdego Myrmidona umieszczonego w stawce wynosi 6 zamiast 5, natomiast umieszczenie w stawce Żercy pozwala obejrzeć wybraną zakrytą kartę z toru żywiołów, po czym możemy odłożyć tę kartę na miejsce lub odrzucić i w jej miejsce dociągnąć nową kartę z wierzchu talii żywiołów, bez patrzenia jaka to karta.

Teomachia sumeryjska Teomachia nordycka

Krótko podsumowując dodatek Mitologia słowiańska wprowadza sporo świeżości do gry. Nowa mitologia, nowe bóstwa i specjalne żetony kapłanów na pewno sprawią, że gra zrobi się ciekawsza, zwłaszcza dla osób, które grają w nią już od dłuższego czasu.  Jeśli chodzi o wykonanie to jest ono na wysokim poziomie, zwłaszcza w stosunku do ceny. Choć szata graficzna w podstawowej wersji podobała mi się to muszę przyznać że nowa podoba mi się dużo bardziej. Grafiki są bardziej dopracowane, nieco mroczniejsze.  Trudno oceniać sam dodatek, ale razem z podstawką myślę, że w tej chwili zasługuje na ocenę wyższą niż ta otrzymana wcześniej, no więc spokojnie mogę dać 7,5/10

Wydawca Fabryka Gier Historycznych
Ilość graczy 2-4
Wiek 10+
Czas gry 30-75 min
Cena 20-30zł
Zawartość pudełka
  • 2 plansze bogów z mitologii słowiańskiej
  • 5 kart mitów
  • 8 plansz bogów z podstawowej wersji  gry w nowym layoucie
  • 5 dodatkowych plansz bogów
  • 20 kart mitów z podstawowej wersji  gry w nowym layoucie
  • dodatek „Kapłani”: 10 żetonów unikalnych kapłanów
Nasza ocena
7.5 out of 10 stars (7,5 / 10)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *