Przedstawialiśmy już dwie gry z serii najmniejszych gier sportowych – Baseball oraz Tenis, które to obie należały do poziomu trudności określonego przez wydawcę jako łatwy. Tym razem zajmiemy się czymś nieco trudniejszym. Tym razem weźmiemy udział w regatach i staniemy za kołem sterowym jachtu, a to za sprawą Famous Flagships, gry na poziomie średniozaawansowanym.
Jak już nauczyło nas Famous Games Co. do gry zwykle potrzebujemy kilku drobniaków – pensów, centów, groszaków czy co tam akurat znajdzie się pod ręką, a czasem jeszcze kartki i długopisu aby spisywać wyniki. Nie inaczej jest tym razem, przed przystąpieniem do rozgrywki dobrze jest przygotować sobie 15 w miarę jednakowych małych znaczników oraz najprostszą nawet tablicę wyników. Cała potrzebna reszta to 11 kart ukrytych w małym, zgrabnym pudełeczku. Wśród nich znajdziemy dwie karty z jachtami – Defender oraz Challenger, 6 kart z możliwymi zwrotami, jedną kartę z różą wiatrów oraz dwie ze ściągawkami i skróconą instrukcją dla każdego z graczy.
Rozgrywkę zaczynamy od ustawienia na środku róży wiatrów oraz ułożenia na niej monet w taki sposób, że na kierunku północnym znajdą się trzy, na północno-wschodnim oraz północno-zachodnim po dwie, na wschodnim i zachodnim po jednej, a pozostałe 6 na środku róży. Dodatkowo każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie jachtu oraz po 3 karty zwrotów. Tak przygotowani gracze wybierają swoje pozycje startowe. W tym momencie zaczyna się właściwa rozgrywka.
Pierwszy z graczy wybiera jedną ze swoich kart zwrotów i wykonuje go. Karty te pozwalają na zmianę pozycji względem wiatru o 1-3 kroków zgodnie z ruchem wskazówek zegara, bądź przeciwnie do niego. Należy jedynie pamiętać, że nie wolno kończyć ruchu na polu zajmowanym przez drugiego gracza – nie chcemy przecież zatopić obu jachtów, prawda? Pole, na którym gracz zakończy ruch określa ile punktów zdobędzie w danej rundzie. Punkty są sumą ilości białych kropek na róży wiatrów (kierunki zachodni i wschodni są punktowane za 3, północno-zachodni i północno-wchodni za 2, północny oraz południowo-zachodni i południowo-wschodni za 1, a południowy za 0) a także ilości monet leżących na danym kierunku. Monety z pola, na którym gracz się zatrzymał zostają zdjęte i zasilają stosik na środku róży wiatrów, po czym gracz ten układa po jednej monecie na sąsiadujących ze swoim polach (monety należy wziąć ze środka róży, lub jeśli ich tam zabraknie – z dowolnego innego pola). Po tej czynności kolejka przechodzi na drugiego gracza. O kolejności ruchów w następnej rundzie decyduje ilość zdobytych punktów – ten kto przegrał rundę zaczyna, a w przypadku remisu kolejność pozostaje bez zmian. Na zakończenie rundy gracze wymieniają się użytymi właśnie kartami zwrotów, dzięki temu początkowe rozdanie szybko traci na znaczeniu w kwestii wyniku końcowego. Gra kończy się, gdy któryś z graczy zdobędzie 50 punktów, lub po dogrywce w przypadku remisu.
Niewątpliwym plusem całej serii gier są ich rozmiary i ogólna poręczność. To sprawia, że możemy je zabrać ze sobą praktycznie wszędzie. Co może nieco mniej sprawdzić się w przypadku wypadów rekreacyjnych do pobliskiego pubu to ograniczenie gry do dwóch graczy. Z drugiej jednak strony jest to ogromna zaleta zarówno Famous Flagships, jak i reszty najmniejszych gier sportowych. Miło widzieć gry naprawdę grywalne w wariancie dwuosobowym, ba, stworzone z myślą o takiej rozgrywce, a nie opatrzone napisem „gra dla 2-4 osób” i maleńkim dopiskiem w domyśle „ale zaprojektowana dla 4 więc nawet nie podchodź bez odpowiedniej ekipy”.
Regaty może nie są u nas sportem wysoce popularnym, ale ich karciana wersja jest naprawdę przyjemną i szybką grą nie wymagająca jednocześnie znajomości tajników samego sportu. W mojej ocenie gra zasługuje na 7/10.
Grę do recenzji przekazało wydawnictwo:
Wydawca | Famous Games Co. |
Ilość graczy | 2 |
Wiek | 13+ |
Czas gry | ok 30 min |
Cena | 6,99 $ |
Zawartość pudełka |
|
Nasza ocena | ![]() |